top of page

Employer Branding Sprint

'Van werk naar merk met de Employer branding sprint'

Willem Jan Hop 

Strateeg

  • LinkedIn

Neem gerust

contact

met ons op

T. 030 231 23 56

  • LinkedIn

Employer branding Sprint Alta

Employer branding Sprint: Tijdens de Employer Branding Sprint gaan we samen met jou aan de slag om een sterk, aantrekkelijk en onderscheidend werkgeversmerk te creëren, zowel intern als extern. Met een sterk werkgeversmerk kun je huidige medewerkers betrekken, binden en boeien en potentiële medewerkers aantrekken.

Stappen

Kickoff

We maken kennis, zorgen ervoor dat we de vraag duidelijk hebben, stellen definities vast, delen de omschrijving van de persona’s en inzichten uit onderzoeken. We stellen samen de grote maatschappelijke thema’s en vraagstukken vast die spelen binnen de scope van jouw organisatie. 

stap 1

Merkkompas

We behandelen het huidige werkgeversmerk (als het er is) zoals het nu is, en gaan in een workshop samen de visie, missie en waarden vaststellen. Hoe uiten die waarden zich? Hoe maken we van waarden werkwoorden? Hoe doen we? Hoe praten we? Hoe maken we contact? En hoe ziet dat er dan uit? Zo zetten we een werkgeversmerkkompas op. 

Stap 2

Doelgroeponderzoek

In deze stap draaien we het om: hoe sluiten de waarden van de werkgever aan bij behoeftes, interesses en waarden van potentiële en huidige werknemers? Afhankelijk van het proces gebruiken we hiervoor een behoefte-piramide of een brandguide. Wat heb je als werkgever te bieden op verschillende niveaus? De doelgroepen zullen zo eerder op basis van behoefte en waarden worden vormgegeven dan op basis van sociodemografische gegevens. Concreet resultaat: een behoeftepiramide van de doelgroepen.

Stap 3

Propositie/merkbelofte 

We verkennen waar de raakvlakken liggen tussen jouw waarden als werkgever, werkveld en vraagstukken en die van verschillende doelgroepen. Door middel van muursessies, moodboards en co-creatie maken we de keuze voor een propositie. Zo zorgen we ervoor dat een propositie niet allen tekst is, maar ook een context heeft. 
 

Stap 4

Creatief concept 

Voor de ontwikkeling van het creatief concept gebruiken we inzichten die we hebben opgedaan over de doelgroep. We beginnen vanuit een creatieve briefing en verkennen de mogelijkheden. Daarbij sluiten we goed aan bij de piramide van behoeftes, en kijken vervolgens naar hoe jij als werkgever hierbij aansluit. Dat wat jou onderscheidt van anderen. Concreet resultaat: een creatief concept dat werkt voor verschillende media, voor verschillende doelgroepen (mogelijke doorvertaling en interessegebieden).

Stap 5

Vormgeving in woord en beeld 

In deze stap presenteren we de pay-off, visuele taal en tone-of-voice van de campagne. We creëren een brandbook en leggen daarin vast hoe deze campagne praat, tot leven komt en er uitziet. Zo is de campagne voor iedereen helder en bruikbaar, consistent en onderscheidend, ook op de lange termijn. Concreet resultaat: een brandbook met de visuele taal en de tone-of-voice van het merk.

Stap 6

Manifest 

Nu is het zaak om ook de anderen – intern en extern – net zo enthousiast te krijgen. Dit doen we door ons grotere verhaal te vangen in een inspirerend manifest. 

Stap 7

Oplevering: een sterk, aantrekkelijk en onderscheidend werkgeversmerk, zowel intern als extern. 

bottom of page